Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

belangrijke vraag

  • Jolien

    Hoi ik heb een vraagje..Ik ben een 4e jaars student van de Internationale Hogeschool in Breda NHTV. Nu gaat mijn afstudeerscriptie over T&T. Mijn vraag aan alle mensen die daar ooit op vakantie zijn geweest, hoe de reactie van de lokale inwoners was op al de toeristen? Waren ze blij u te zien, maakten ze vrijwillig een praatje of lieten ze merken dat ze totaal geen behoefte hadden eraan. Ik moet namelijk onderzoeken of er bij de lokale inwoners een gedragsverandering optreed bij het opkomende toerisme…Dus alle ervaringen zijn welkom en wie weet helpen jullie me op weg! Alvast bedankt..Groetjes Jolien

  • Tomás webmaster TnT.pagina.nl

    Hoi Jolien,

    Over het algemeen zijn de mensen daar wat beter gemanierd dwz hoffelijker dan hier.

    Althans dat is mijn ervaring. Soms zie je juist toeristen die bot, luidruchtig & zichzelf heel belangrijk vinden.

    In Tobago zijn ze op sommige plekken veel toeristen gewend en dan zijn de mensen soms wat korter van gesprek. Ooit wel een keer meegemaakt dat iemand boos werd omdat ik een foto maakte van hoe hij vis aan het verkopen was, maar dat was jaren terug en nu verkopen ze op die plek geen vis meer.

    Op andere plaatsen bijvoorbeeld de Royal Castle ( soort van KFC) bij het vliegveld van Tobago zag ik een mooie interactie met toeristen & personeel. Ze waren namelijk voor de meeste toeristen zeer moeilijk te vertaan ( echt tobagonian english), maar ze herhaarden hun woorden 3 -5 keer (zelfde slang) en toen begreep de toerist het nog niet maar hebben ze samen wel gelachen.

  • Genevieve

    Hi Jolien,

    Ik woon hier en ben hier geboren, heb hier tot mijn 9 gewoond, daarna in Ned 14 jaar gewoond, maar kwam terug elke zomer en Kerst terug, mijn vaders hele famile woont hier, en woon hier alweer 11 jaar.

    Kan je vertellen dat de mensen hier het leuk vinden als toereisten er zijn. De lokalen vinden het fijn dat er interesse getoond wordt in hun land en vinden het fijn dat ze er over kunnen vertellen. Een Trini is best trots op z'n land.

    Ik denk dat erover de jaren heen een zekere gedragsverandering is opgetreden. Trinidad is nooit echt een toeristenplek geweest,het is pas de laatste jaren zo geworden. Mensen wisten niet wat ‘service’ was, af en toe weten ze dat nog steeds niet. Dat is best verandert over de jaren. Lokalen hadden een instelling zo van 'wat kom je hier doen, dit is ons land, opdonderen". Dat is nu een stuk beter

    Voorzover ik mij het kan herinnneren, waren een van de eerste ‘toeristen’ famile en vrienden van mensen die hier wonen. Trinidad had toen niet zoveel. Wij hebben hier geen ‘mooie stranden’, en ik bedoel hiermee je hagel witte stranden.

    Die heeft Tobago.

    Trinidad is altijd meer de ‘Industrial Island’ geweest, nog steeds.Maar de teoristen komen nu, want ik denk dat niet iedereen op zoek is naar strand. T'dad is erg into Eco Toerisme, wat een heel ander soort toerist trekt.

    Een Trini wil graag een praatje maken, wil alles laten zien en als het even kan zou graag met je mee willen rondrijden.

    Onze kleding wordt beinvloedt door de US, soms het gedrag ook, het lijkt wel een mengeling van Trini en Amerikaans. Trinidees omdat we hard aan onze indentiteit vast houden, loakle dingen en tradities vasthouden, en Amerikaans omdat alles moet snel, wat niet gebeurt, alle fast food eettenten, mensen hier krijgen het steeds drukker met werk, dus er wordt veel buitesnhuis gegeten.

    Wat Toams zegt over de ‘taal’ is ook waar. Ik heb het ook een vb. In een pizzatent hier kwam een Italiaans stel, nam aan dat ze bediend werden(wat niet zo is) en gingen zitten. Nou staat er een bord boven de kassa, order here, of dat hebben ze niet gezien of ze konden geen engles lezen. Ze gingen dus zitten, en de staff achter de balie keek hun aan, en er kwam niemad naar ze toe, terwijl ze duidelijk konden zien dat deze twee wilden bestellen. Gelukkig was een vriend van mij er,ik was er niet bij, en hij heeft ze verteld wat ze moesten doen!!

    Je zou dus kunnen zeggen dat er geen service was van de staff maar aan de andere kant de lokal,mij vriend, heeft hun geholpen. Terwijl

    de staff ook lokal zijn……….

    Ik hoop dat je er een beetje wijs uit wordt. Het is voor een ieder verschillend de reactie die je krijgt, maar overal het algemeen zijn mensen hier warm en altijd behulpzaam.

    Sterkte met je afstudeer project!!!!

    Genevieve

  • Jolien

    Nou heel erg bedankt allemaal!! Ik vind het erg leuk om te lezen. Ik ben van plan om rond februari er voor 3 maanden heen te gaan om mijn onderzoek uit te voeren..Dus echt met de lokale bewoners te praten. Ik heb er ontzettend veel zin in..zeker na het lezen van dit! Hoop dat jullie nog wat tips hebben hoe ik het daar ter plekke moet aanpakken? Ik heb al een onderkomen…maar meer hoe ik contact krijg met de bewoners??? Alvast weer super bedankt!!

    Groetjes

  • Kim

    Hoi Jolien,

    Als je als vrouw alleen gaat (of vrouwen, in ieder geval niet met een man erbij) zul je zien dat de mannelijke Trini's erg aardig zijn, terwijl dit voor de vrouwelijke helft van de bevolking een stuk minder is. Dit is zowel het geval voor mensen die in de toeristenbranche werken, als voor de gewone mensen die je in winkels, op het strand of op straat tegenkomt. Misschien hebben deze mannen een dubbele agenda en zien de lokale vrouwen de toeristische vrouwen dus een beetje als een bedreiging. Vooral aan de noordkust van Trinidad en in Tobago zul je erg aardige (rasta)mannen tegenkomen die je aanbieden je vanalles te laten zien van de omgeving… Hiermee spelen ze overigens wel in op de vraag van buitenlandse (vooral Amerikaanse en Europese vrouwen) die op zoek zijn naar (voor hun) exotisch ‘gezelschap’. Ik denk dat dit een gedragsverandering is van voor de tijd dat het toerisme opkwam, simpelweg omdat er toen weinig buitenlandse vrouwen waren die ze hun diensten konden aanbieden. Ik denk dat als je een onderzoek instelt naar de reactie van de lokale bevolking op het opkomende toerisme dat je dit zogenaamde ‘sextoerisme’ niet buiten beschouwing kunt laten.

    Ik ben voor mijn studie naar Trinidad geweest (heb ook Tobago bezocht) waarna ik nog een paar keer ben terug geweest. In totaal heb ik er in twee jaar tijd zo'n 14 maanden gewoond dus ik weet wel enigszins waar ik het over heb.

  • Tomás webmaster TnT.pagina.nl

    Nou Jolien veel plezier, ik weet wel zeker dat het je daar goed gaat.

    Je zal binnen Trinidad & Tobago op verschillende plekken behoorlijke verschillen vinden.

    Bv In San Fernando heb je vrijwel geen toerisen.

    Verder is natuurlijk wel handig indien je de taal een beetje van te voren eigen maakt. Er is hierover veel te vinden, zoek naar Trini english, dan heb je natuurlijk gelijk veel beter contact.

    Jolien heeft wel gelijk met verschillen tussen de mannen en vrouwen, maar dat hangt ook af van je presentatie, locatie ( toeristische stranden ) en manier van doen. En er is zeker ook sex toerisme ( meestal oudere vrouwen ) in Tobago.

    Nu hebben deze ‘witte’ vrouwen die daar alleen zonder baan lang blijven een erg slechte naam.

    Trini's zijn een trots en net volk, er zijn geen naakt stranden en veel trini's vinden het zielig hoe andere eilanden zich aan de toeristen aanpassen.

    Ga overdag niet te (op zondag) sexy gekleed, vooral niet in verder afgelegen plekken. Ze vinden het niet leuk om na de kerk, toeristen half naakt te zien.

    Trinidad is wat dat betreft anders dan andere eilanden waar ze vooral vanwege economische omstandigheden eerder een oogje zullen dichtknijpen.

  • Jolien

    Nou, om dat allemaal te horen heb ik helemaal zin om te gaan! Klinkt allemaal positief…Alle reacties en ervaringen blijven welkom.

  • Curasoleno

    Ik sluit me bij kim aan. Vooral op Tobago is het sextourisme door blanke vrouwen bekend. Hierdoor kan een trini je snel zien als makkelijk en zal een vrouw misschien wat minder vriendelijker zijn. Zou zo snel mogelijk vriendschappen sluiten. en dat gaat makkelijk op T&T.

    Ik val dan wel niet onder het prototype tourist maar mensen weten aan mijn accent dat ik geen Trini ben. Ze zijn erg vriendelijk en vinden het leuk als je interesse in ze hebt. Ook is het leuk voor je onderzoek om bv naar San fernando te gaan en om te zien hoe het daar aan toe gaat of rij door naar Debe. kan je gelijk smullen van de lekkernijen en zie je een ander Trinidad maar zelfs voor jou zal een ‘maxi’ een leuke ervaring zijn.

  • Jolien

    Bedankt allemaal! Na het lezen van jullie reacties ben ik inderdaad verder gegaan op het sekstoerisme. Dat het toch in ontwikkeling is. En wat de bewoners daar van vinden. Ik weet niet of jullie ervaringen hebben of bewoners daar makkelijk en open over praten? En of er instellingen of organisaties zijn die er mee bezig zijn? Alvast bedankt weer!

  • Tomás

    Jolien,

    je kan natuurlijk contact opnemen met de http://www.fotasonline.org/

    Friends of the Tobago Aids society ( staat ook een link op de site) die

    kunnen je denk ik wel helpen.

    Het sex tourisme was ( denk ik) openlijker in de 90ties daarna heeft de

    regering & meer kennis over Aids wel het een en ander veranderd.

    Ik ben geen expert op dit gebied en zo'n society zal dit veel beter weten

    maar op verschillende stranden op Tobago is het opeens rustiger. ( geen beachboys)

    Kan me ook goed voorstellen dat de politie & regering het op veel prominente plekken niet meer toelaat.

    Verder is het wellicht leuk om de Calypso monarchs te bezoeken. Let wel op dat het

    in Trini engels gaat maar dan hoor je dus alle politieke zaken wat Trini's

    steekt op een ontspannen sfeer. ( Er zijn ook Monarchs soms op de

    Universiteit)

    Er is ook zeker één bekend Calypso songs over ''witte vrouwen" die aids

    brachten naar Tobago. ( dit is ook weer echt gebeurt door een zwitserse

    vrouw die daar redelijk wat mannen had besmet)

    Verder heb je nog de online kranten waar je wellicht een search kan doen.

    succes!