Hi Jolien,
Ik woon hier en ben hier geboren, heb hier tot mijn 9 gewoond, daarna in Ned 14 jaar gewoond, maar kwam terug elke zomer en Kerst terug, mijn vaders hele famile woont hier, en woon hier alweer 11 jaar.
Kan je vertellen dat de mensen hier het leuk vinden als toereisten er zijn. De lokalen vinden het fijn dat er interesse getoond wordt in hun land en vinden het fijn dat ze er over kunnen vertellen. Een Trini is best trots op z'n land.
Ik denk dat erover de jaren heen een zekere gedragsverandering is opgetreden. Trinidad is nooit echt een toeristenplek geweest,het is pas de laatste jaren zo geworden. Mensen wisten niet wat ‘service’ was, af en toe weten ze dat nog steeds niet. Dat is best verandert over de jaren. Lokalen hadden een instelling zo van 'wat kom je hier doen, dit is ons land, opdonderen". Dat is nu een stuk beter
Voorzover ik mij het kan herinnneren, waren een van de eerste ‘toeristen’ famile en vrienden van mensen die hier wonen. Trinidad had toen niet zoveel. Wij hebben hier geen ‘mooie stranden’, en ik bedoel hiermee je hagel witte stranden.
Die heeft Tobago.
Trinidad is altijd meer de ‘Industrial Island’ geweest, nog steeds.Maar de teoristen komen nu, want ik denk dat niet iedereen op zoek is naar strand. T'dad is erg into Eco Toerisme, wat een heel ander soort toerist trekt.
Een Trini wil graag een praatje maken, wil alles laten zien en als het even kan zou graag met je mee willen rondrijden.
Onze kleding wordt beinvloedt door de US, soms het gedrag ook, het lijkt wel een mengeling van Trini en Amerikaans. Trinidees omdat we hard aan onze indentiteit vast houden, loakle dingen en tradities vasthouden, en Amerikaans omdat alles moet snel, wat niet gebeurt, alle fast food eettenten, mensen hier krijgen het steeds drukker met werk, dus er wordt veel buitesnhuis gegeten.
Wat Toams zegt over de ‘taal’ is ook waar. Ik heb het ook een vb. In een pizzatent hier kwam een Italiaans stel, nam aan dat ze bediend werden(wat niet zo is) en gingen zitten. Nou staat er een bord boven de kassa, order here, of dat hebben ze niet gezien of ze konden geen engles lezen. Ze gingen dus zitten, en de staff achter de balie keek hun aan, en er kwam niemad naar ze toe, terwijl ze duidelijk konden zien dat deze twee wilden bestellen. Gelukkig was een vriend van mij er,ik was er niet bij, en hij heeft ze verteld wat ze moesten doen!!
Je zou dus kunnen zeggen dat er geen service was van de staff maar aan de andere kant de lokal,mij vriend, heeft hun geholpen. Terwijl
de staff ook lokal zijn……….
Ik hoop dat je er een beetje wijs uit wordt. Het is voor een ieder verschillend de reactie die je krijgt, maar overal het algemeen zijn mensen hier warm en altijd behulpzaam.
Sterkte met je afstudeer project!!!!
Genevieve